De koppeling vormt samen met het vliegwiel de verbinding tussen de motor en de versnellingsbak. De koppeling werkt door middel van wrijving tussen de koppelingsplaten en het vliegwiel. Via de koppeling wordt de kracht van de motor overgebracht naar de versnellingsbak en vervolgens op de wielen. De koppeling is gemonteerd op een as (prise as) van de versnellingsbak. Het vliegwiel zit op de krukas van de motor gemonteerd.
Bij de koppeling hoort de drukgroep. De drukgroep zorgt dat de koppelingsplaten op het vliegwiel worden gedrukt. Daarmee ontstaat de verbinding tussen de motor en de versnellingsbak.
Tijdens het schakelen en bijvoorbeeld wachten voor een verkeerslicht worden motor en versnelllingsbak ontkoppeld met het koppelingspedaal. Het koppelingspedaal heft tijdelijk de werking van de drukgroep op.
Afhankelijk van het gebruik kan ernstige slijtage van uw koppeling al vanaf 100.000 tot 150.000 km optreden. Heeft u twijfel of uw koppeling, drukgroep of vliegwiel versleten is? Kom gerust langs, dan stellen wij de diagnose.
WANNEER KOPPELING VERVANGEN?
Zodra de koppeling versleten raakt, zal de verbinding tussen de motor en de versnellingsbak slechter worden en gaat de koppeling slippen. Bij het optrekken maakt de motor wel meer toeren, maar versnelt de auto niet zoals gebruikelijk. Soms is een branderige lucht te ruiken. Men spreekt dan van een verbrande koppeling of dat de koppelingsplaten zijn verbrand. In dat laatste geval moet de koppeling vervangen worden.
Het gebruik van de auto heeft invloed op de slijtage. Auto’s of bussen waar vaak een aanhanger achter hangt zullen sneller een koppeling verslijten. Het zelfde geldt voor het 2-massavliegwiel. Wordt de auto zwaarder belast, dan heeft u eerder kans op klachten.
Schakelproblemen daarentegen, worden over het algemeen niet veroorzaakt door het verslijten van de koppeling of het vliegwiel. Meestal is dit het gevolg van het niet goed ontkoppelen of door een probleem in de bak zelf. Als de versnellingsbak niet goed vrij komt bij het ontkoppelen en dus niet goed kan schakelen, is meestal de drukgroep defect. Bij een versnellingsbak reparatie of vervanging van de koppeling wordt de (beoordeling van de) drukgroep standaard door ons meegenomen.
Wilt u meer weten over mogelijke problemen met uw koppeling? Of weten hoe u kunt testen of uw koppeling versleten is?