Rond 2005 startte VW met TFSI motoren bij de snellere modellen zoals de Golf GTI. De 2.0 TFSI uit de Golf 5 GTI bleek een hele fijne motor met veel vermogen. De 2.0 turbo motor bleek een erg soepele motor met een grote potentie, echter wel met een aantal problemen.
Aan het einde van de looptijd van de Golf 5 introduceerde VW de TSI motor. Het toepassen van zowel een turbo als een compressor maakt dat met motoren met een kleine inhoud grote prestaties geleverd kunnen worden.
Rijdt een TSI motor zoals het hoort, dan is het een erg fijne motor met een laag verbruik. Loopt een TSI echter niet zo als het hoort, kunnen de kosten al snel oplopen wanneer u de dealer bezoekt.
PROBLEMEN MET V.A.G. TSI EN TFSI MOTOREN
Het internet staat vol met problemen met TSI en TFSI motoren. De meest gehoorde klachten betreffen het oprekken van de distributieketting en overmatig olieverbruik. De oorzaak van het laatstgenoemde probleem kan op tal van oorzaken terug te herleiden zijn.